Wywieranie wpływu: jak sprawić, by szef zwracał uwagę na to, co mówisz?

Nie jest rzadkością, gdy ktoś podczas rozmowy coachingowej mówi, że czuje, iż jego szef nie zwraca dużej uwagi na to, co ma do powiedzenia. Kiedy zadaję pytanie o to, jakie wpływy udało ci się wypracować u swojego przełożonego, robi się cicho. Wielu z nas spędza tak wiele czasu, skupiając się głęboko na swojej pracy, że zapominamy o znaczeniu budowania wpływów w hierarchii organizacji.

Rozważ Źródło

Gdy byłem dzieckiem i ktoś powiedział coś raniącego, moja mama pocieszała mnie mówiąc, bym “rozważył źródło”. Właśnie to większość z nas robi na co dzień, gdy ludzie w pracy czy w domu, próbują nas informować lub edukować o tym, co dzieje się w ich świecie. Rozważając źródło, zasadniczo oceniasz, jaki wpływ ma ta osoba na ciebie. Jeśli ma duży, słuchasz. Jeśli niewielki, koncentrujesz się na innych rzeczach. Jak więc zbudować większy wpływ na swojego szefa lub innych liderów w twojej organizacji?

NAJTRUDNIEJSZA OSOBA DO PRZEWODZENIA

Pierwsze pytanie, na jakie większość ludzi chce znać odpowiedź, zanim pozwolą ci na wpłynięcie na nich, to: jak dobrze prowadzisz najtrudniejszą osobę do przewodzenia? A kto by to był? No właśnie, TY SAM! Tak, to prawda; sposób, w jaki prowadzisz siebie, jest świetnym wskazówką, czy ktoś pozwoli ci wpłynąć na siebie. Jeśli nie potrafisz prowadzić siebie, dlaczego miałbym pozwolić ci prowadzić mnie?Skąd ktoś miałby wiedzieć, czy dobrze prowadzisz siebie? Moje doświadczenie nauczyło mnie, że ludzie, którzy dobrze prowadzą siebie, stawiają sobie wyższe standardy niż świat zwykle oczekuje. Świadczy o tym to, jak dobrze zarządzasz swoim czasem, jak ustalasz priorytety, jak radzisz sobie z emocjami i jak prowadzisz swoje życie osobiste. Ludzie cały czas obserwują, czy twoje działania są zgodne z tym, co mówisz.

CZEGO POTRZEBUJE OD CIEBIE TWÓJ SZEF?

Gdy zostałem liderem zespołu, ci, którzy mieli największy wpływ na mnie, to ci, którzy pomogli mi, dobrze wykonując swoje role i obowiązki. Liderzy nie są pozytywnie nastawieni do wspołpracowników, którzy bombardują ich e-mailem, kwestionują wszystko, co mówią, narzekają, skarżą się innym i ciągle przedstawiają problemy bez możliwych rozwiązań.Jeśli chcesz ulżyć, pomóc swojemu liderowi i tym samym zwiększyć swój wpływ na niego, zacznij od wyjątkowo dobrego wykonywania swojej pracy. Pokaż postawę “dam radę”. Gdy zauważysz problem, rozwiąż go lub zaproponuj możliwe rozwiązania, zanim przedstawisz go swojemu przełożonemu. Liderzy są pozytywnie nastawieni do współpracowników, którzy biorą odpowiedzialność za powierzone im wyniki. Gdy dobrze współpracujesz z innymi i wspierasz lidera oraz innych członków zespołu, twój wpływ rośnie.

CZY WPŁYW MOŻE BYĆ TRENOWANY?

Jeśli jesteś liderem, możesz pomóc swoim współpracownikom w zwiększaniu ich wpływu na ciebie. Kiedy wyposażasz i upoważniasz każdą osobę do dobrze wykonanej pracy, kierujesz ją na drogę do pomocy Tobie, w dłuższej perspektywie. Pomóż im również stać się lepszymi decydentami, zapraszając ich do wyrażania swojego zdania na temat wizji i kierunku organizacji. Gdy zespół czuje się doceniany, angażuje się na zupełnie innym poziomie niż ci, którzy tego nie czują. Trenuj swoich członków zespołu, a zobaczysz wzrost wyników i osiągnięć zespołu.

Perry Holley – jest trenerem i facylitatorem w Grupie Rozwiązań Korporacyjnych Maxwell Leadership, a także autorem publikacji. Jego pasją jest rozwijanie innych i obserwowanie, jak ludzie wyrastają na liderów, którymi mieli się stać.

Leave a Comment