Jaki kierunek w przywództwie na najbliższe lata?

Siłą jest przewodzenie innym z nadzieją, intencją i służebnym podejściem.W jaki sposób trenerzy MLCT rozumieją, to zdanie?Jakie kierunki rozwoju w przywództwie wskazują na najbliższe lata?

To zdanie ogromnie rezonuje z działaniami, które mocno leżą mi w sercu i które od wielu miesięcy prowadzę: stołami transformacyjnymi w dwóch projektach: Zmieniaj swój świat (Change Your World) oraz Więcej niż sukces (Beyond Success).Spotkania stołów transformacyjnych to przestrzeń wzrastania i budowania fundamentów własnego rozwoju w oparciu o mocne wartości. To przestrzeń zmian w życiu wielu ludzi, które mam okazję obserwować i przywilej, by je jako facylitator modelować i w nich uczestniczyć.Wiem, ponad wszelką wątpliwość, że każdy człowiek ma w sobie potencjał, żeby nas czegoś nauczyć – z taką intencją rozpoczynam każdy nowy cykl spotkań przy transformacyjnym stole. Doświadczam również tego, że ludzie interesują się osobą, która jest zainteresowana nimi, a otwartość, szczere zainteresowanie ludzkimi historiami w rezultacie wraca do nas z wzajemnością i buduje nie tylko nas samych, ale też relacje między uczestnikami spotkań. Obserwuję również to, że jeśli sami jesteśmy swobodni, inni czują się przy nas swobodnie i taka atmosfera bardzo sprzyja rozwojowi. Wspomniane powyżej zasady (Zasada uczenia się, Zasada charyzmy i Zasada przystępności) to tylko trzy z ponad dwudziestu opisanych przez Johna C. Maxwella w niezwykle wymownej w tytule książce „Zwyciężysz, ale nie w pojedynkę”. Bez wątpienia budowanie relacji z intencją, postawą służenia i niesienia nadziei to mocny fundament budowania skali osobistego wpływu. – Katarzyna Majchrzak

Czasy są inne. Dziś szef ma być liderem. Autorytarne podejście do ludzi wyszło z mody, a jednocześnie, ze smutkiem zauważam, jak wielu szefów je stosuje, nie zwracając uwagi na ludzkie potrzeby. Na szczęście takie podejście jest krótkowzroczne, a pracownicy coraz lepiej radzą sobie z własną asertywnością. Dziś lider to postać, za którą chcą iść inni, bo chcą. Dobry i skuteczny Lider to pan od tabelek, trzymający strategię firmy w ryzach, a jednocześnie patrzący na ludzi z wielkim sercem. – Joanna Latuszek

John Maxwell wielokrotnie powtarza, że wszystko rośnie i upada wraz z wpływem. Sposobów przewodzenia jest pewnie wiele. Ja obserwuję kilka powtarzających się. Jeden z nich prezentuje przewodzenie w oparciu o siłę, nastawienie głównie na cel i zadania. Podejście do ludzi jest raczej narzędziowe. Jak się „popsuje” lub „zużyje” to po prostu trzeba wymienić. Z obserwacji widzę, że taki styl przewodzenia oparty na sile i strachu może się sprawdzać jedynie w krótkim okresie. W dłuższym okresie niestety pokazuje słabości takiego podejścia i raczej obserwujemy wspomniany upadek.Drugie podejście oparte o głębokie przekonanie co do kierunku działania, o nadzieję, oparte na wierze w ludzi, chęć rozwijania ich. Być może takie podejście nie przynosi od razu szybkich efektów jak ten poprzedni rodem z „mikrofalówki”. Jednak w dłuższym terminie może przynieść trwałe, bardzo dobre efekty działania.Liderzy na różnych etapach rozwoju organizacji mierzą się z różnymi wyzwaniami. Na początkowych etapach rozwoju firmy potrzebują „przekształcić” swoich ludzi ze specjalistów na przyszłych liderów. Na kolejnych etapach rozwoju firmy konieczne jest budowanie środowiska i kultury organizacyjnej ukierunkowanej na rozwój liderów, którzy będą służyć i rozwijać kolejnych liderów, a oni swoje zespoły. Kluczem do sukcesu jest systematyczne, codzienne nastawienie na rozwój głównego lidera organizacji i podnoszenie jego „pokrywki” rozwojowej. To jest podstawa do tego, aby organizacja mogła rozwijać się i skalować. Bo wszystko rośnie i upada wraz z wpływem. – Adrian Wrociński

Zrozumienie, że służenie innym nie odbiera nam ani siły ani godności, jest kierunkiem przywództwa, na najbliższe lata. Nie chodzi o manipulacyjne budowanie relacji w oparciu o połowicznie służebną postawę. Chodzi o dostrzeżenie w członkach zespołu najpiękniejszego potencjału, który noszą, umiejętne prowadzenie tych osób, w zgodzie z ich talentami i wiedzą, empatyczna postawa, dla wszystkich popełnianych błędów i pomyłek. Służebny przywódca ma nadzieję i wiarę, nie uznaje, że jest wszechwiedzącym. Wytykanie błędów pozostawia codzienności, a sam jest dla swojego zespołu oparciem, wzorem i stabilnym liderem. – Edyta Kwiatkowska 

Leave a Comment