Czas na zdobycie kompetencji coacha nigdy nie był bardziej odpowiedni, niż teraz. Branża rozwoju osobistego odnotowuje systematyczne wzrosty. Prognozy mówią, że do 2022 r. będzie generowała ponad 13,2 miliarda dolarów w samych Stanach Zjednoczonych, włączając w to:
KSIĄŻKI Z OBSZARU SAMOROZWOJU
SEMINARIA
TRENINGI PERSONALNE
KONFERENCJE ROZWOJOWE
SZKOLENIA KORPORACYJNE
COACHING OSOBISTY I BIZNESOWY
INNE DZIAŁANIA DOTYCZĄCE BRANŻY
Ludzie coraz chętniej inwestują w samodoskonalenie, dzięki czemu osiągają lepsze rezultaty w swoim życiu prywatnym i zawodowym. Jeśli pragnienie wspierania innych w osiąganiu życiowych celów jest bliskie Twojemu sercu, być może właśnie coaching stanie się narzędziem do Twojej samorealizacji?
CZY RYNEK JEST NASYCONY?
Pomimo gwałtownego wzrostu popularności coachingu na świecie, branża nie jest nasycona. Co więcej, potrzeby rynku generują ogromne możliwości rozwoju w tym obszarze. Coaching stanowi największą część rynku samodoskonalenia.
CZYM JEST COACHING?
Jeśli kiedykolwiek wyraziłeś chęć zostania coachem wobec rodziny, przyjaciół lub kolegów, mogłeś spotkać się z poniższymi pytaniami:
KTO TO JEST COACH?
CZY COACHING W OGÓLE DZIAŁA?
NA CZYM WŁAŚCIWIE POLEGA SESJA COACHINGOWA?
CZYM RÓŻNI SIĘ COACHING OD DORADZTWA CZY MENTORINGU?
JAK MOŻNA ZOSTAĆ COACHEM?
Te ważne pytania wskazują jednocześnie, jak niewiele osób rozumie, czy choćby posiada podstawową wiedzę na temat coachingu. W rzeczywistości, rynek jest szeroko otwarty i oferuje więcej możliwości, niż może Ci się wydawać!
Podstawą coachingu jest proces intencjonalnych rozmów, które umożliwiają osobie uczestniczącej w procesie zdobycie jasności, co do kierunku własnych działań i prowadzą do uświadomienia, wręcz ucieleśnienie osobistego powołania.
Jedną z podstawowych różnic między coachingiem, konsultingiem lub mentoringiem jest to, że coaching, w poszukiwaniu odpowiedzi sięga do wnętrza osoby, podczas gdy konsultacje i mentoring często przynoszą odpowiedź z zewnątrz. Mówiąc prosto, coaching opiera się na pytaniu, podczas gdy doradztwo i mentoring oparte są na mówieniu.
Aby zostać skutecznym coachem, potrzeba sześciu fundamentalnych zasad. Przyjrzyjmy się im razem.
(Czytaj dalej, aby uzyskać listę mocnych i skutecznych pytań coachingowych).
Jeśli kiedykolwiek wyraziłeś chęć zostania coachem wobec rodziny, przyjaciół lub kolegów, mogłeś spotkać się z poniższymi pytaniami:
1. SAMOŚWIADOMOŚĆ
Coaching pomaga uczynić nieświadome świadomym. Nasze umysły składają się z dwóch komponentów: świadomego i podświadomego. Jeśli weźmiesz pod uwagę fakt, że nasz świadomy umysł kieruje zaledwie 3-5% naszych myśli, naszych słów i działań, nie ulega wątpliwości, kto naprawdę zasiada za sterami, w naszym życiu - nasz podświadomy umysł.
Nasza podświadomość jest „twardym dyskiem” dla naszego systemu operacyjnego. Z perspektywy coacha, niezmiernie ważne jest, aby zrozumieć tą zasadę, nie tylko na potrzeby pracy z klientem, ale także dla samego siebie.
Kiedy ktoś postanawia zostać coachem, zamysł swój opiera zwykle na szlachetnym pragnieniu pomagania innym w ustalaniu, osiąganiu i przekraczaniu ich celów. Jednak rosnąca samoświadomość to proces, który musi przejść każdy, kto chce w pełni działać w przestrzeni profesjonalnego coachingu.
Czy potrafisz sobie wyobrazić, ile pułapek możesz uniknąć jako coach, jeśli jesteś samoświadomy? Coaching innych osób będzie sprawdzianem twojego zapału, a założenie firmy coachingowej zrobi to jeszcze bardziej, ponieważ wkraczasz teraz na wody przedsiębiorczości. Budowanie firmy nie jest łatwe, a będzie jeszcze trudniejsze, jeśli Twój poziom samoświadomości jest niski.
Od początku naszego życia, nasza podświadomość gromadziła uczucia, emocje, myśli, pragnienia i wspomnienia, które leżą poza naszą świadomością. Instynkt pierwotny, z natury chroni nas przed krzywdą, w wyniku czego najbardziej bolesne, niemiłe przeżycia lub zdarzenia o wysokim stopniu konfliktu, często zostają uświadomione jako pierwsze.
Jeśli kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego robisz irracjonalne rzeczy, pomimo posiadanej wiedzy, teraz już wiesz. Nie chodzi tylko o emocje strachu, gniewu czy lęku, ale także o „dysk twardy” twojego umysłu. Niektórzy ludzie boją się latać, pomimo faktu, że istnieje prawie wykładniczo większa szansa na wypadek samochodowy niż na katastrofę lotniczą. Wszyscy potrafimy sobie wyobrazić, jak ograniczone może być życie aktywnej osoby, jeśli nigdy nie byłaby w stanie wejść na pokład samolotu.
To tylko mały przykład dynamiki zachodzącej pomiędzy świadomym, a podświadomym umysłem, ale zrozumienie tego jest ważne zarówno dla dobra Ciebie samego, jak i tych, którym służysz w procesie coachingowym. Jeśli człowiek może pokonać własne ograniczające przekonania i zachowania, wówczas odkryje, że podświadomy umysł zawiera swój najgłębszy potencjał.
Coach stosuje techniki i procesy, które pozwalają przenosić z podświadomości w świadomość, co powoduje zmiany transformacyjne. Jak powiedział Carl Jung: „Dopóki nie uczynisz nieświadomego świadomym, będzie rządziło Twoim światem, a Ty będziesz nazywał to przeznaczeniem”.
2. OBECNOŚĆ
Czy kiedykolwiek rozmawiałeś z kimś i czułeś, że jest on we własnym świecie? Być może pojechałeś do pracy tylko po to, aby zdać sobie sprawę, że nie pamiętasz drogi, którą przejechałeś? To są codzienne przykłady tego, jak rzadko zdarza się nam działać w świadomości chwili obecnej.
Coach wykorzystuje techniki i procesy, aby pomóc swoim klientom w uzyskaniu pełnej „obecności”. Jest to niezbędne, by stworzyć dla klienta bezpieczne miejsce, potrzebne do zagłębienia się w podświadomość i uzyskania dostępu do jej najgłębszego potencjału. W efekcie tego, klient może eksplorować i eksperymentować z nowymi myślami, zachowaniami, pomysłami i planami - owocami procesu.
Bycie obecnym w pracy z klientem jest niezmiernie ważne dla Ciebie, jako coacha. Stanowi też naturalny łącznik do filaru #3, którym jest Świadome Słuchanie.
3. ŚWIADOME SŁUCHANIE
Skuteczny coach słucha, aby zrozumieć, a nie odpowiadać. Ta koncepcja z pewnością stoi w sprzeczności z historyczną praktyką przywódczą!
Wiele osób jest tak przyzwyczajonych do funkcjonowania w oparciu o instrukcje „co robić”, że mylą coaching z udzielaniem porad. Przyjmują podejście modelowane przez trenerów sportowych i niepoprawnie zakładają, że coaching motywuje ludzi lub mówi im „jak grać, by wygrać”. W tym wypadku, jest akurat odwrotnie.
Aby w najlepszy sposób wykorzystać gracza lub drużynę, trener spędza znacznie więcej czasu w biurze, na sali filmowej lub w szatni, rozmawiając z zawodnikami i pomagając im odkryć klucz do lepszej wydajności. Zespół o wysokich osiągach na boisku, to efekt świetnie wyszkolonego zespołu poza boiskiem. Może się to zdarzyć jedynie wtedy, kiedy trener świadomie słucha swoich zawodników, by wydobyć ich kluczowe wglądy lub samoograniczające przekonania czy zachowania.
Słuchamy po to, by odpowiedzieć, a nie po to, by zrozumieć – oto jeden z największych problemów komunikacyjnych, z jakimi mamy obecnie problem w naszym społeczeństwie. Coach wykorzystuje techniki aktywnego słuchania, aby pomóc klientom zidentyfikować największe wyzwanie, przed którym stają. Może to stanowić nieocenioną wartość, w aspekcie poszukiwania intencji w życiu. Musisz nauczyć się, jak słuchać tego, co zostało powiedziane oraz tego, co wypowiedziane nie zostało.
CZY CHCESZ OTRZYMAĆ WŁASNĄ KOPIĘ TEGO ARTYKUŁU?
Przygotowaliśmy pełnokolorowy plik PDF tego artykułu, abyś mógł go wydrukować i odwołać się do niego w dowolnym momencie. Zdobądź własny egzemplarz Zostań coachem: Sześć fundamentalnych zasad profesjonalnego coachingu i rozpocznij swoją podróż coachingową już dziś.
4. CIEKAWOŚĆ
Ciekawość karmi proces odkrywania siebie i pomaga ludziom poszerzać ich możliwości. Jeśli kiedykolwiek byłeś w pobliżu ciekawskiego malucha, prawie zawsze słyszysz: „Dlaczego?” po udzieleniu odpowiedzi na jedno z wielu pytań. Podobna dziecięca ciekawość jest niezbędna w działaniu coacha.
Ciekawość ma moc otwierania drzwi, które klient zamknął, wyrzucając do nich klucz. Po otwarciu takich drzwi, klient może odkryć nową świadomość, co do własnych możliwości w obszarze przezwyciężania wyzwań, pokonywania ograniczających przekonań, negatywnych myśli i wątpliwości.
W rękach skutecznego coacha, ciekawość może być iskrą, która w efekcie zmusza klienta do wyłączenia autopilota i zajęcia miejsca za sterami własnego życia.
5. SKUTECZNE PYTANIA
Istnieje różnica między pytaniem a pytaniem skutecznym. Skuteczne pytanie jest otwarte, bada głębiej w obszarze, co klient myśli i czuje, a idąc jeszcze dalej, bada jakie są wartości klienta i dlaczego te wartości są ważne. Ważne, aby pamiętać: w sytuacji coachingowej nie ma właściwej lub niewłaściwej odpowiedzi na te pytania.
Mocne pytania mogą odblokować zmieniające życie odpowiedzi. Nowa świadomość klienta pojawi się w końcu, umożliwiając mu dokonywanie zmian, których pragnie w swoim życiu.
Zapisz ten artykuł i rozważ skorzystanie z tych pytań podczas swojej następnej sesji coachingowej:
JAKA JEST TWOJA NAJWIĘKSZA ŻYCIOWA LEKCJA?
To pozwoli Ci odwołać się do czyjejś mądrości.
CZEGO SIĘ TERAZ UCZYSZ?
To pozwoli Ci odkryć czyjąś pasję.
JAK PORAŻKI KSZTAŁTOWAŁY TWOJE ŻYCIE?
To pozwoli Ci uzyskać wgląd w czyjąś postawę.
JAKICH LUDZI ZNASZ, KTÓRYCH JA POWINIENEM POZNAĆ?
To pozwoli Ci zaangażować, albo odkryć sieć kontaktów.
JAKĄ KSIĄŻKĘ PRZECZYTAŁEŚ, KTÓRĄ MI POLECASZ?
To daje wgląd w osobisty plan rozwoju.
CO TAKIEGO ZROBIŁEŚ, CO I JA POWINIENEM ZROBIĆ?
To daje Ci wgląd w czyjeś doświadczenie.
JAK MOGĘ DODAĆ TOBIE WARTOŚCI?
To pokaże Twoją wdzięczność i pragnienie, by dodawać wartości ludziom.
To tylko kilka z wielu skutecznych pytań, których uczymy naszych trenerów w ścieżce szkoleniowej Coaching według Metody Maxwella, w programie Maxwell Leadership Certfied Team.
6. INTUICJA
Jak rozwijać coś tak ulotnego, jak intuicja? Pierwszym krokiem jest nauczenie się, jak działa umysł i na czym polega proces twórczy - w ten sposób dowiesz się, jak wpłynąć na swoich klientów, by weszli na wyższy poziom wydajności.
Jednym z mówców, których gościliśmy podczas konferencji International Maxwell Certification - międzynarodowym wydarzeniu certyfikacyjnym John Maxwell Team, był Robert Cialdini – światowy ekspert w dziedzinie wywierania wpływu i perswazji. Jego 35-letnie badania oparte na dowodach zostały udokumentowane w jego książkach, uznanych bestsellerach New York Times: „Wywieranie wpływu na ludzi” i „Pre-swazja”. Gorąco polecamy oba te tytuły.
Kiedy nauczysz się, jak działa umysł i proces twórczy, zyskasz strukturę, dzięki której będziesz mógł wyostrzyć swoją intuicję. Intuicja jest niezbędna, bowiem w relacji coachingowej, to klient ustala program, a nie Ty. Twoim zadaniem jest pełnić rolę przewodnika, który pomaga odkrywać innym prawdę, że do rozwiązania prowadzi więcej, niż jedna droga, a następnie poprowadzi ich drogą, która według nich jest najlepsza.
COACHING WEDŁUG METODY MAXWELLA
KRÓTKI ZARYS PROGRAMU
Jeśli chcesz zostać coachem, niezwykle ważne jest, abyś zrozumiał i wcielił w życie 6 fundamentalnych zasad profesjonalnego coachingu.
Maxwell Leadership Certified Team przeszkolił dotychczas ponad 35 000 coachów na całym świecie. Wymagający i wyjątkowo obszerny program certyfikacyjny, stworzony został po to, aby zapewnić Tobie i każdemu, kto dołączy do programu Johna Maxwella, wszystkie narzędzia niezbędne do zwiększenia w życiu pozytywnego wpływu, oddziaływania oraz dochodów.
Pamiętaj, że w branży coachingowej drzemią ogromne możliwości. Przewiduje się, że do 2022 r. branża ta wygeneruje ponad 13,2 mld USD w samych Stanach Zjednoczonych.
Teraz, po zapoznaniu się z sześcioma fundamentalnymi zasadami profesjonalnego coachingu, jesteś o krok bliżej do poznania warsztatu coacha i pomagania ludziom oraz organizacjom w skutecznym rozwoju.ych koordynatorów programu i sprawdź, czy nasz program jest odpowiedni dla Ciebie?
CHCESZ ROZPOCZĄĆ, KONTYNUOWAĆ LUB ROZWIJAĆ SWOJĄ PRAKTYKĘ COACHINGOWĄ?
DOŁĄCZ JUŻ DZIŚ DO ZESPOŁU JOHNA MAXWELLA
Czy może myślisz o zwrocie w karierze w kierunku coachingu, czy już jesteś coachem, szkolisz, konsultujesz lub przemawiasz i zastanawiasz się, jak wzbogacić swoją ofertę, a może chcesz rozwijać swoją firmę, usprawniać jej działania dzięki lepszym klientom, większym możliwościom i większemu wpływowi, John Maxwell Team pomoże Ci wypełnić lukę między tym, gdzie jesteś, a tym, gdzie chcesz być.
Umów się na bezpłatną rozmowę telefoniczną z jednym z naszych koordynatorów programu i sprawdź, czy nasz program jest odpowiedni dla Ciebie?
Jeśli jesteś gotowa/gotów zwiększać siłę swojego wpływu, oddziaływania oraz dochody, kliknij poniżej, aby zamówić rozmowę z Koordynatorem Programu John Maxwell Team:
POROZMAWIAJMY
Zarezerwuj bezpłatną rozmowę z Koordynatorem Programu i dowiedz się w jaki sposób program Maxwell Leadership Certified Team może wynieść Twoje umiejętności liderskie na wyższy poziom.
BEZPŁATNE ZASOBY
POŁĄCZMY SIĘ
Copyright © 2022 Maxwell Leadership Certified Team. Wszystkie Prawa Zastrzeżone.