SERCE PRZYWÓDZTWA

Rozwijać się, by służyć innym

„Jeśli pomożesz ludziom zdobyć to, czego chcą, oni pomogą Tobie zdobyć to, czego Ty chcesz”. - Zig Ziglar

Sercem przywództwa jest przede wszystkim służenie innym. Brak tej perspektywy, jest problem większości organizacji w dzisiejszych czasach - działają one w oparciu o strukturę hierarchiczną, w której liderzy „wspinając się” po szczeblach organizacyjnej drabiny, widzą siebie „ponad” swoim zespołem. Podnosząc swój status i osiągając niezaprzeczalne sukcesy, większość z nich nie utożsamia przywództwa ze służbą. Zamiast uosabiać pokorę i budować swój wpływ spotykając ludzi tam, gdzie oni się znajdują, wielu ludzi postrzega bycie liderem przez pryzmat władzy i autorytetu.

Oto dobra wiadomość - niektóre z najlepiej prosperujących firm, takie jak Ritz Carlton, Southwest Airlines, Chick-fil-A, Best Buy, UPS, Whole Foods czy Starbucks, są kierowane przez prawdziwych liderów, których przywódcza perspektywa jest ukierunkowana na ludzi. Jako przywódcy, modelują oni zachowanie doceniające służenie innym. Są pokorni - swoją postawą wyrażają swoje wartości i uznanie dla ludzi, których prowadzą i są czujni - w promowaniu właściwego nastawienia oraz systemów przekonań, które zachęcają innych do odnoszenia sukcesów.

CZY TWÓJ ZESPÓŁ POSTRZEGA CIĘ JAKO LIDERA, KTÓRY SŁUŻY INNYM?

To pytanie może przynieść wiele niewygodnych odpowiedzi, ale postawienie go jest konieczne do tego, byś mógł sam siebie zmieniać, nabierać odpowiedniej postawy i rozwijać swoje najlepsze talenty służąc i wspierając innych. Jeśli Twoje oczekiwanie osobistego zysku nieustannie wygrywa z pragnieniem służenia innym, brakuje Ci najważniejszego - serca przywództwa. Może to stanowić problem dla Ciebie, dla Twojej firmy, Twojej rodziny i  ostatecznie dla osiągnięcia przez Ciebie sukcesu.

John Maxwell mówi: „To dlaczego przewodzisz i sposób, w jaki przewodzisz, są ważne. Definiują CIEBIE, Twoje przywództwo i ostatecznie determinują Twój wkład we własny sukces”.

DEFINIOWANIE PRZYWÓDZTWA

John C. Maxwell, zdobywca prestiżowej nagrody Horatio Alger (2019 r.), uznany za guru przywództwa na świecie oraz autor ponad 75 najlepiej sprzedających się książek z dziedziny przywództwa, podaje następującą definicję przywództwa: „Przywództwo to wpływ, nic więcej, nic mniej”. Jeśli zatem przywództwo to wpływ, zadaj sobie pytanie: „W jaki sposób mogę wpływać na innych?” Pomyśl o kimś, kto pozytywnie wpłynął na Twoje życie. Jakie zachowanie lub słowa wywarły na Tobie znaczący wpływ sprawiając, że stałeś się lepszą osobą? A co z tymi, których wpływ na Twoje życie był negatywny? Jakie prezentowali zachowania, jakie ich słowa wywarły wpływ na Ciebie?

Rzecz w tym, że wpływ działa na dwa sposoby: pozytywny lub negatywny. W przypadku wywieranie pozytywnego wpływu, najważniejszym elementem jest pozytywna postawa. To naprawdę jest takie proste! Twoja postawa udziela się innym, a pozytywne nastawienie może zmienić całą energię organizacji. Przypomnij sobie moment, kiedy ktoś z negatywnym nastawieniem znalazł się w Twoim otoczeniu - najprawdopodobniej „wyczułeś” to nastawienie, nawet zanim ta osoba cokolwiek powiedziała. Postawa jest zaraźliwa, to dlatego John podkreśla jej kluczową rolę u liderów.

JAKA JEST TWOJA POSTAWA?

Kiedy już zmienisz swoje nastawienie, możesz rozpocząć swoją podróż wielkiego lidera. Bycie wielkim liderem opiera się na szczerej chęci i prawdziwym zaangażowaniu w prowadzenie innych do osiągnięć, poprzez pozytywny wpływ, wspólną wizję i wspólne cele. Żaden lider nie osiągnie w pojedynkę niczego wielkiego lub trwałego.

„Przywództwo to wpływ, nic więcej, nic mniej” - John C. Maxwell

Tylko dlatego, że ktoś posiada tytuł lidera, nie oznacza, że jest liderem. Największym odbiciem tego, czy przywódca jest prawdziwym liderem, jest siła jego wpływu. Pierwszą przestrzenią, w której to zauważysz są ludzie lidera. Organizacja jest tak wielka, jak jej ludzie. Jeśli ludzie nie podążają za liderem, to znaczy, że lider ich nie prowadzi. Zbyt często liderzy koncentrują się na wynikach finansowych, zamiast rozwijać swoich pracowników i swoją firmę.

Aby odnieść sukces, trzeba być liderem w swojej organizacji i niezależnie od zajmowanej pozycji, wywierać wpływ na innych, którzy również wywierają wpływ. Istnieje wiele atrybutów lidera, przyjrzyjmy się siedmiu z nich, przedstawionym w książce Johna C. Maxwella „21 Niezaprzeczalnych praw przywództwa”.

CHARAKTER - KIM SĄ

„Prawdziwe przywództwo zawsze zaczyna się od naszego wnętrza”.

Charakter lidera przenika do całej organizacji i jej pracowników. Wspaniały charakter stworzy potencjał dla wspaniałej organizacji, ale wszystko zaczyna się od serca lidera.

RELACJE - KOGO ZNAJĄ

„Zbuduj odpowiedni rodzaj relacji z właściwymi ludźmi, a będziesz mógł stać się prawdziwym liderem w organizacji”.

Musisz rozwinąć głębokie, znaczące relacje, w swojej strefie wpływów takie, które wykraczają poza codzienne spotkania z "kolegami z biura". Relacje zwiększają lojalność, wpływ i ostatecznie przekładają się na biznes.

WIEDZA - CO WIEDZĄ?

„Kiedy byłem nowy w organizacji, zawsze dużo czasu spędzałem odrabiając pracę domową, zanim próbowałem objąć przywództwo”.

Nowe środowiska rodzą pytania, na które trzeba odpowiedzieć. Poszukując najpierw wiedzy, zanim sięgną po pozycję lidera, liderzy mają szansę najpierw się uczyć, by potem przewodzić.

INTUICJA - CO CZUJĄ?

„Liderzy starają się rozpoznawać i wpływać na wartości niematerialne, takie jak energia, morale, wyczucie czasu i rozmach”.

Liderzy widzą poza tym, co oczywiste, w wymiarach niedostępnych dla innych. Ta umiejętność wpływa na organizację, a także na ludzi wokół niej. W ten sposób mogą sterować dynamiką i wybierać najlepszą drogę, która przyniesie największą nagrodę.

DOŚWIADCZENIE - GDZIE BYLI?

„Im większe były wyzwania, przed którymi w przeszłości stanąłeś jako lider, tym bardziej prawdopodobne jest, że obserwujący Cię ludzie, dadzą Ci szansę w teraźniejszości".

Wszyscy liderzy napotykają przeszkody, zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. Pokonywanie trudności rozwija liderów na wiele sposobów. Obserwując liderów nawigujących poprzez mnogość trudnych doświadczeń, ludzie nabierają szacunku do ich dotychczasowych dokonań oraz budują zaufania w aspekcie tego, dokąd liderzy mogą zabrać organizację w przyszłości.

DOTYCHCZASOWY SUKCES - CZEGO DOKONALI?

„Za każdym razem, gdy podejmowałem ryzyko i odnosiłem sukcesy, podążający za mną ludzie dostawali kolejny powód, by ufać moim zdolnościom przywódczym - i słuchać tego, co miałem do powiedzenia".

Sukcesy z przeszłości nie gwarantują sukcesu w przyszłości, ale z pewnością sprawiają, że ludzie prowadzeni przez liderów z przeszłymi sukcesami, czują się bardziej komfortowo. Znajdź sposoby na podejmowanie wyzwań i osiąganie w związku z nimi sukcesów, a wkrótce otrzymasz nowe możliwości przywódcze.

ZDOLNOŚĆ - CO MOGĄ ZROBIĆ?

„Najważniejsze dla podążających za liderem jest to, czy może on poprowadzić drużynę do zwycięstwa ”.

Przyjrzyjmy się teraz, co to znaczy służyć innym?

LIDER, KTÓRY SŁUŻY

Lider, który służy, przedkłada służenie innym ponad służenie sobie. Nie oczekuje też, że inni będą służyli jemu. Lider, który służy, spotyka ludzi tam, gdzie oni się znajdują i prowadzi ich tak, by mogli wspiąć się na szczyt krocząc u jego boku. John C. Maxwell napisał, że jego przejście do roli lidera, który służy nastąpiło, gdy zaczął „dawać innym możliwość robienia tego, co on robił”. Przywódcy, którzy służą nie chcą odnosić sukcesów w pojedynkę. Chcą budować zespoły, a nie imperia, ponieważ wiedzą, że budując zespół, budują przyszły sukces.

„Kiedy decydujesz się służyć innym jako lider, sukces zespołu staje się Twoim sukcesem" - John C. Maxwell

Mark Cole, dyrektor generalny John Maxwell Enterprise mówi:

Gotowość do służenia, to postawa.

Wyjaśnia: „Wszyscy spotykamy osoby na stanowiskach prezentujące kiepskie nastawienie do służenia innym: niegrzecznego urzędnika, kelnera, któremu przeszkadzają klienci, sprzedawcę, którego bardziej zajmuje rozmowa z kolegą, niż pomoc Tobie.

Tak samo, jak możesz wyczuć, że ktoś nie chce pomagać innym, możesz łatwo odkryć, czy ktoś ma serce gotowe by służyć. Kiedy spotkasz pracownika z postawą lidera, który służy, wszystko się zmienia”.

Trzy nawyki, które pomogą Ci stać się liderem, który służy:

KREUJ MAŁE AKTY ŻYCZLIWOŚCI

Działając jako lider, łatwo jest zająć się czymś innym i zapomnieć o ludziach wokół. Kiedy ostatnio zrobiłeś coś wartościowego dla innych?

Zacznij od najbliższych i zacznij od dziś! Znajdź sposoby na robienie małych rzeczy, które pokazują innym, że Ci na nich zależy. Będziesz zaskoczony pozytywnym wpływem, jaki wywierają na innych małe akty życzliwości.

NAUCZ SIĘ CHODZIĆ POWOLI W TŁUMIE

Tej wyjątkowej lekcji Mark Cole nauczył się od Johna Maxwella. Następnym razem, gdy będziesz uczestniczyć w spotkaniu z klientami, współpracownikami, czy innymi osobami, postaraj się nawiązać kontakt z ludźmi poprzez powolne krążenie pomiędzy nimi. Skoncentruj się na każdej napotkanej osobie. Naucz się ich imion, poznaj potrzeby i pragnienia każdego z uczestników spotkania.

Spędzanie czasu z ludźmi nie tylko buduje w Tobie chęć służenia im, ale także tworzy więź i dostarcza wiedzy o tym, jak dobrze im służyć.

PRZEJDŹ DO DZIAŁANIA

Jeśli postawa służenia innym nie jest obecna w Twoim życiu, najlepszym sposobem, aby to zmienić, jest zaangażowanie się w działanie. Zacznij działać i trzymaj się tego, a Twoje serce wkrótce nadrobi zaległości!

DOCHODZĄC DO SERCA PRZYWÓDZTWA

Jak dotrzeć do sedna przywództwa, by móc lepiej służyć innym?

Podążając za wskazówką Johna C. Maxwella, zadaj sobie kilka pytań, które pomogą Ci w dokonaniu zmiany w obszarach dzielenia się, dnia codziennego, udoskonalania, oceny, odnajdywania martwego pola, szacunku, talentu oraz dawania przykładu.

1. Co mogę zrobić dla innych, by wesprzeć ich na drodze do sukcesu?

2. Czego inni mogą potrzebować ode mnie, o co sami nie poproszą?

3. Nad czym mogę popracować, co pomoże mi lepiej służyć innym?

4. Po czym poznam, że dobrze służę ludziom?

5. Jak to, co robię, wygląda dla ludzi, którzy ze mną pracują?

6. Jak mogę zyskać wartość, poprzez służenie innym oraz dodawanie im wartości?

7. Co robię najlepiej, dzięki czemu lepiej służę ludziom?

8. Jak mogę, służąc ludziom, zainspirować ich do służenia innym?

Zastanów się nad odpowiedziami na te pytania. Ustal, czego potrzebują od Ciebie Twoi ludzie i zacznij wcielać w życie nowy styl lidera, który służy.

„Przemiana serca jest jak wdzięczność - niewyrażona, ma niewielką wartość ”. - John C. Maxwell, autor bestsellerów, mentor, mówca

PRZYWÓDZTWO WEDŁUG METODY MAXWELLA KRÓTKI ZARYS PROGRAMU:

Aby stać się liderem, należy zrozumieć i wcielić w życie prawa przywództwa.

Maxwell Leadership Certified Team przeszkolił dotychczas ponad 35 000 coachów na całym świecie. Wymagający i wyjątkowo obszerny program certyfikacyjny, stworzony został po to, aby zapewnić Tobie i każdemu, kto dołączy do programu Johna Maxwella, wszystkie narzędzia niezbędne do zwiększenia w życiu pozytywnego wpływu, oddziaływania oraz dochodów.

Niezależnie od tego, czy chcesz rozwijać swoją karierę, czy już jesteś wpływowym liderem, który pragnie wywierać większy wpływ, John Maxwell Team pomoże Ci wypełnić lukę między tym, gdzie jesteś, a tym, gdzie chcesz być.

Umów się na bezpłatną rozmowę telefoniczną z jednym z naszych koordynatorów programu i sprawdź, czy nasz program jest odpowiedni dla Ciebie?

Jeśli jesteś gotowa/gotów zwiększać siłę swojego wpływu, oddziaływania oraz dochody, kliknij poniżej, aby zamówić rozmowę z Koordynatorem Programu Maxwell Leadership Certified Team.

POROZMAWIAJMY

Zarezerwuj bezpłatną rozmowę z Koordynatorem Programu i dowiedz się w jaki sposób program Maxwell Leadership Certified Team może wynieść Twoje umiejętności liderskie na wyższy poziom.

POŁĄCZMY SIĘ

ML-Certified-Team-Logo

Copyright © 2022 Maxwell Leadership Certified Team. Wszystkie Prawa Zastrzeżone.