W jaki sposób budować porozumienie z osobami, z którymi nam nie po drodze?

Bazując na doświadczeniach trenerów, mówców i coachów Maxwell Leadership Certified Team, uzyskaj odpowiedź na nurtujące wielu z nas pytanie, co mogę zrobić kiedy ciężko jest mi budować porozumienie z drugim człowiekiem?

Znajdowanie wspólnej płaszczyzny, to kluczowy element budowania porozumienia i relacji. W sytuacji, gdy  nie ma żadnych punktów wspólnych, a chcemy osiągnąć porozumienie, to skupiam się na zidentyfikowaniu korzyści, jakie druga strona może odnieść, osiągając porozumienie ze mną. Najlepszym sposobem jest słuchanie, a najprostszym i najbardziej uniwersalnym narzędziem jest zadawanie pytań. Opanowanie sztuki zadawania skutecznych pytań jest umiejętnością, którą warto opanować, ponieważ im lepsze pytania zadajesz, tym lepsze odpowiedzi uzyskasz. – Rafał Szymański 

Na początku zadaje sobie pytanie co to znaczy, że ktoś nie jest nam po drodze? Najczęściej jest tak, że może ma inne cele, inne potrzeby, inne wartości. Tego nie wiemy. Widzimy tylko zachowanie. Nie znamy intencji. I zamiast szybko przejść do oceniania, lub co gorsze osądzania, etykietowania, włączam ciekawość. Ciekawość, aby dowiedzieć się czym ta osoba się kieruje, z jakiego powodu działa tak, a nie „po mojemu”. Efektem tego może być lepsze zrozumienie i dalsza chęć współpracy, bo po prostu lepiej się poznamy i przekonamy się wzajemnie do siebie. Wtedy mówimy, że „zyskał przy bliższym poznaniu”. Może być i tak, że nie jest nam sobie po drodze z powodu różnic w postrzeganiu, zachowaniu, wartościach.  To po prostu każdy idzie w swoją stronę w zgodzie i akceptacji. – Adrian Wrociński 

Podejściem, które zupełnie odmieniło moje postrzeganie braku porozumienia jest kwestia, potrzeb, które stoją za każdą sytuacją, która w naszym odbiorze jest trudną. Kiedy odbierałam personalnie słowa, z którymi się nie zgadzałam wchodziłam w przedsionek konfliktu, ze swoim rozmówcą. W momencie, w którym zaczęłam nie tylko znać ale również rozumieć i praktykować podejście mówiące, o niezaspokojonych potrzebach i towarzyszących im uczuciach, miałam możliwość przeniesienia środka ciężkości, z emocji złości, na chęć zrozumienia, jaką potrzebę ma mój rozmówca i co tak naprawdę stoi nam na przeszkodzie do porozumienia. Z pełną akceptacją, że nie z każdym człowiekiem na świecie, będę mieć bliskie relacje. – Edyta Kwiatkowska

To wielka odpowiedzialność i sztuka nawiązując kontakt z ludźmi, kontynuować rozmowy z osobami, które myślą inaczej niż my. Uważam, że nie ma złych osób. Mając to na uwadze, warto pokusić się o poznanie osobowości ludzi z którymi rozmawiamy, czy przyszło nam współpracować. Wymaga to z naszej strony ogromnej odwagi i bycia gotowym na służebne przywództwo. To nie oznacza bycie uległym i bycie osobą spełniającą czyjeś zachcianki, to jest umiejętność wsłuchiwania się w innych. Z mojego doświadczenia wiem, że osoby tylko poklaskujące naszym pomysłom nie zawsze wsłuchują się w treści jakie przekazujemy. Przekorne odpowiedzi powodują, że zatrzymujemy się i zaczynamy analizować, myśleć i to zwiększa naszą kreatywność. – Alina Roszczyńska 

1 Comment

  1. gateio on March 10, 2023 at 9:22 am

    I have read your article carefully and I agree with you very much. This has provided a great help for my thesis writing, and I will seriously improve it. However, I don’t know much about a certain place. Can you help me?

Leave a Comment