Jak wykorzystać “storytelling” podczas wystąpień publicznych?
W dzisiejszych czasach ambitni nauczyciele i trenerzy nieustannie poszukują sposobów na doskonalenie swoich umiejętności publicznego przemawiania – a według ekspertów, najlepszym miejscem, od którego warto zacząć, jest opowiadanie historii. Dziennikarz i ekspert od storytellingu Christopher Booker napisał:
“Spędzamy fenomenalną ilość czasu na śledzeniu historii; opowiadaniu ich; słuchaniu ich; czytaniu ich; oglądaniu ich na ekranie telewizora, w filmach lub na scenie. Są one zdecydowanie jednym z najważniejszych elementów naszego codziennego życia… Te ustrukturyzowane ciągi obrazów są w rzeczywistości najbardziej naturalnym sposobem, jaki znamy, aby opisać prawie wszystko, co dzieje się w naszym życiu.”
I ponieważ są częścią tego, kim jesteśmy, członkowie publiczności lepiej się uczą – bardziej intuicyjnie – kiedy mówcy używają ich. Psycholog poznawczy Jerome Bruner szacuje, że ludzie mają 22 razy większe szanse zapamiętać fakt, gdy został on opowiedziany w formie historii. Dlaczego? Bo historie są zapadające w pamięć, pomagają nam szybko zrozumieć sedno i wywołują emocje.
Przewodnik Johna Maxwella po opowiadaniu historii w publicznym przemawianiu
Jako ekspert w dziedzinie przywództwa z karierą publicznego mówcy trwającą ponad 50 lat, John Maxwell rozwinął storytelling do rangi nauki: systemu SHARE. Jeśli chcesz poprawić swoje umiejętności komunikacyjne, przestudiuj go dokładnie.
- POKAŻ: CO CHCĘ, ABY ZOBACZYLI I USŁYSZELI? Jaki jest główny przekaz historii, którą chcesz opowiedzieć? Czy jest w niej coś, co nie jest konieczne, jakiś szczegół, który nie wnosi wartości? Dramatopisarz Anton Czechow radził: „Usuń wszystko, co nie ma znaczenia dla opowieści. Jeśli w pierwszym rozdziale powiesz, że na ścianie wisi strzelba, w drugim lub trzecim rozdziale musi ona wystrzelić. Jeśli nie zamierza się strzelać, nie powinna tam wisieć.”
- POMÓŻ: JAK OPOWIEDZENIE TEJ HISTORII MOŻE POMÓC ODBIORCOM? Dlaczego ktoś przemawia? W istocie, publiczne przemawianie to sztuka transformacyjnej komunikacji – mówcy przemawiają, aby skutecznie nauczać. Daj swojej publiczności coś, co mogą zabrać ze sobą z każdej opowiedzianej historii. Ogólnie rzecz biorąc, historia z zastosowaniem to historia z szczęśliwym zakończeniem. Ekspert od storytellingu Don Yaeger nazywa to „określaniem ROI opowiadania historii”. Radzi, aby mówcy zadawali sobie pytanie: „Co chcę, aby słuchacz zrobił, pomyślał lub poczuł po wysłuchaniu moich słów?”
- AMPLIFIKUJ: CO CHCĘ, ABY SOBIE WYOBRAŻALI? Historie mają potencjał, aby pomóc ludziom marzyć, eksplorować i poszerzać swoje życie. Wymaga to kreatywności od prezentera. Jednym z najlepszych sposobów na wejście w twórczy stan podczas pracy nad historią jest zachowanie umysłu początkującego. Jak nauczyciel i autor Shunryu Suzuki powiedział: „W umyśle początkującego istnieje wiele możliwości. W umyśle eksperta istnieje ich niewiele.”
- POWIĄŻ: CO CHCĘ, ABY CZULI? Historie są potężnym narzędziem wspomagającym przemówienia publiczne, ponieważ łączą się z odbiorcami. Słuchacze widzą siebie w bohaterach. Uczą się, a potem nagle znajdują się w centrum uwagi. Czują. Zależy im.
- CIESZ SIĘ: JAK MOGĘ UCZYNIĆ HISTORIĘ ZABAWNĄ I NIEZAPOMNIANĄ? Kiedy już osiągniesz cztery pierwsze części SHARE—Pokazanie tego, co chcesz, aby ludzie zobaczyli, opowiedzenie historii, aby im pomóc, wzmocnienie tego, co chcesz, aby sobie wyobrazili, i połączenie tego, co chcesz, aby czuli—jesteś gotowy, aby uczynić swoją historię tak zabawną, jak to możliwe. Humor jest na przykład skutecznym narzędziem, które sprawia, że historia jest przyjemna. Możesz przekazać swoje przesłanie za pomocą mniejszej liczby słów, gdy jest ono zabawne. Humor także przełamuje bariery.